PDA

View Full Version : Wat is de normale capaciteit van een blaas?

Dennis
Thu, 4 Nov 04, 12:52 AM
Heeft er iemand een idee hoeveel de normale maximale capaciteit van een menselijke blaas bedraagt, d.w.z. een blaas van een normaal iemand die geen speciale training heeft gedaan om zijn of haar blaascapaciteit te vergroten? Is er ook een verschil in capaciteit tussen man en vrouw?

Groeten,
Dennis

DeeDee
Thu, 4 Nov 04, 10:07 PM
verschilt dat niet per persoon?

Dennis
Fri, 5 Nov 04, 8:18 AM
Ja, natuurlijk verschilt dit per persoon, net als onze lengte bijvoorbeeld verschillend is. Maar net als bij de lengte moet er toch een gemiddelde bestaan waar de meeste mensen rondzweven. Het is naar dat gemiddelde cijfer dat ik op zoek ben, want enkel zo kan je zeggen of iemand een "grote" blaas heeft of een "kleine".

Groetjes,
Dennis

volleblaas
Sun, 14 Nov 04, 9:58 PM
Een vrouwenblaas heeft ongeveer een capaciteit van 1200ml. Deze is dan echt tot het uiterste gevuld. Doch van de vrouw zal men niet merken daar zij op ongemak is gebouwd.

Een mannenblaas daarintegen is gevuld bij 950ml.

Oh ja ik ben een vrouw,
Tanja

nick_s
Sun, 14 Nov 04, 10:22 PM
Hoi Tanja

welkom op het board, vertel wat over jezelf.

Altijd leuk om weer vrouwen op het board te hebben.

volleblaas
Sun, 14 Nov 04, 11:02 PM
Hallo Nick, ikben een hollandse meid die het leuk vindt om een volle blaas te hebben. Wanneer ik hierover vertel dan lacht een ieder uit.

Ik wil wel meer vertellen maar miijnlef laat mij ij de steek.

nick_s
Sun, 14 Nov 04, 11:25 PM
vind je het leuk om alleen een volle blaas te hebben, of ook in je broek te plassen?

Tino
Mon, 15 Nov 04, 5:27 PM
Volleblaas, je bent een meid naar mijn hart.
Heb je het wel eens opgehouden tot de volle 1200 ml?
Tino

verlegen blaas
Sun, 9 Jan 05, 7:25 PM
Jammer dat het nú al een tijdje stil blijft ...

Als ik de belangstelling voor dit onderwerp nog niet had gehad dan had ik hem zeker gekregen door de kennismaking met een vriendin die echt tig keer per dag gaat plassen. Meer dan 100 (honderd!) ml opzamelen doet ze alleen als het niet anders kan ...
Maar komaan: ik interesseer me al van kindsaf hiervoor. Zelf (70 kilo) vind ik het meestal welletjes bij 200 ml. Ik heb ook weleens al waterdrinkend geprobeerd hoever ik kan komen en toen ging het bij rond de 400 ml ineens vanzelf druppelen; méér lukt mij dus niet goed, en het is dan al vrij pijnlijk. En tegelijk opwindend!
Ik heb eens in dienst een jongen in opperste nood een literfles vol zien plassen. Daardoor kan ik me voorstellen dat Tino het over inhouden van rond een liter heeft. Als ik op mezelf afga, zou ik dat moeilijk kunnen geloven.

Ik heb een tijd geleden eens wat over blaasinhoud opgezocht. Zie hieronder. Op de site van Urolog zelf stonden er ook plaatjes bij, denk ik.

Blaasinhoud
Normaal produceert een volwassene ongeveer 1,5 liter urine per dag: bij kinderen is de hoeveelheid afhankelijk van leeftijd en gewicht. Bij een volwassene is de blaasinhoud ongeveer 350 tot 400 ml. Dat betekent dat een volwassene zo'n 4 tot 5 keer per dag een volle blaas heeft en naar het toilet moet om te plassen. Kinderen moeten dit leren: baby's dragen daarom een luier, ze kunnen nog niet bewust een plas doen of ophouden. Het leren ophouden van de plas en het bewust naar het toilet gaan om te plassen (zindelijkheidstraining), duurt bij het ene kind langer dan bij het andere. In het algemeen worden kinderen eerst overdag droog en pas later ook 's nachts.
Bron: www.erasmusmc.nl, of meteen naar de betreffende tekst via:
http://www.erasmusmc.nl/content/patienten/htmlfolders%20Sophia/afdelingkinderurologie.htm

De urineblaas is min of meer bolvormig en bevindt zich, aan het eind van de twee urineleiders, onderaan de buik, achter het schaambeen. Vol kan de blaas gemiddeld zo'n 400 ml. urine bevatten; leeg is-ie niet veel groter dan een biljartbal. De beide urineleiders komen van de zijkant de blaas binnen. Ze lopen eigenlijk schuin door de blaaswand heen, zodat ze, als de blaas voller wordt een beetje plat gedrukt worden; op die manier wordt een soort ventiel gevormd dat verhinderd dat urine kan terugstromen naar de nier. De inmonding van de urineleiders ligt vrij laag in de blaas, vlakbij de uitgang. Er ontstaat zo een soort driehoekje (Latijn: trigonum) met op de punten respectievelijk de beide openingen van de urineleiders en de blaasuitgang, oftewel het begin van de plasbuis (Latijn: urethra).
Hoewel de blaas onderaan de buik ligt, ligt hij er eigenlijk niet in: met de darmen heeft de blaas niets te maken, en het is mogelijk om operatief de blaas open te maken zonder de buikholte zelf te hoeven openen. Bij de man loopt de endeldarm direct achter de blaas langs, terwijl de prostaat vlak eronder is gemonteerd, om de plasbuis heen. Bij de vrouw ligt uiteraard de baarmoeder (Latijn: uterus) en schede (Latijn: vagina) tussen blaas en endeldarm in. Overigens is de plasbuis bij de vrouw (die heeft immers geen penis) tamelijk kort: slechts enkele centimeters.
Van beide kanten komen diverse bloedvaten om de blaas van bloed te voorzien, zodat het orgaan, in noodgevallen - bijvoorbeeld na een ongeval - , best een paar bloedvaten kan missen voordat er problemen ontstaan. Ook de zenuwvoorziening is ruim; er loopt een heel netwerk van kleine zenuwtjes naar de blaas toe èn er vanaf. Zelfs is er voorzien in een aantal zenuwcellen ter plaatse, zodat een gedeelte van de besturing van de blaas ter plekke wordt geregeld.

Functie
De urineblaas is een relatief simpel orgaan. De urine, die door de nieren wordt geproduceerd, wordt via de urineleiders naar de blaas getransporteerd om daar tijdelijk te worden opgeslagen. De blaas fungeert dus als een tijdelijke opslagruimte voor urine, zodat wij mensen niet de gehele dag urine verliezen. Blijkbaar was het in de evolutie belangrijk dat wij op deze wijze de urine konden bewaren; waarschijnlijk zouden we in de natuur door voortdurend verlies van urine een te gemakkelijk op te sporen prooi zijn geweest voor roofdieren.
Een tweede belangrijke functie van de blaas is het uitdrijven van de opgeslagen urine, zodra daar een gelegenheid (bijvoorbeeld een toilet) voor is. Om dit vlot te laten gebeuren is de blaaswand voorzien van een spierlaag, die in staat is zichzelf, de blaas dus, tot een klein balletje samen te knijpen. Het legen van de blaas lijkt een eenvoudig gebeuren, maar dat is het niet. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gebeurt e.e.a. niet door de buikspieren. Persen (dus: de buikspieren aanspannen) is eigenlijk vrij ineffeciënt vanuit het oogpunt van blaaslediging. Door persen wordt weliswaar de druk op de blaas verhoogd, en dus de urinestraal krachtiger gemaakt, maar tevens wordt ook de plasbuis erdoor wat samengeknepen, waardoor de urine moeilijker de blaas uit komt. Daarom heeft de natuur de blaas zelf een spierlaag gegeven om zo de urine efficiënt uit de blaas te verwijderen. Tegelijkertijd moet echter ook de sluitspier van de blaas, die zich om de plasbuis bevindt, worden ontspannen: als je de kraan niet open zet, dan komt er niets uit.
Gelukkig hoeven we daar bij het plassen niet bij na te denken; alles gebeurt automatisch en wordt vanuit het ruggemerg geregeld. Hèt gevoelige plekje in de blaas is het driehoekje tussen de plasbuis en de beide urineleiders, het trigonum. Op een gegeven moment wordt de blaas zo vol dat ook dit gebiedje iets wordt uitgerekt; U krijgt dan, via de gevoelszenuwen in dit driehoekje, een seintje dat de blaas vol begint te worden. Naarmate de blaas voller wordt zullen de signalen steeds heftiger worden om U ertoe te bewegen de blaas te legen; als U zich echter blijft verzetten (of, bijvoorbeeld na een alcoholrijk feestje, niet wakker wordt) zal het regelcentrum in het ruggemerg op een gegeven moment de zaak van U overnemen en het plasmechanisme zelf aanzetten: het plassen gaat dan volautomatisch door tot de blaas leeg is. Babies plassen altijd volautomatisch; pas op latere leeftijd leren we de signalen van de blaas te begrijpen en worden we zindelijk.
Bron: www.urolog.nl
http://www.urolog.nl/urolog/php/patients.php?doc=blaas&&lng=nl

__________________________________________________ ____________

Hier een bevestiging uit andere bron dat het onder omstandigheden inderdaad méér dan een liter kan worden …

Incontinentie : we onderscheiden 3 vormen van incontinentie :

- Urge-incontinentie = plots optredende dringende behoefte om te plassen, gepaard gaande met urineverlies alvorens men op het toilet geraakt. Medicatie geeft hier vaak de juiste oplossing.
- Overloop incontinentie = wanneer door een obstructie van het urinekanaal ( vb. door een vergroting van de prostaat , maar soms ook door een slecht ontspannen van de sluitspier ) of een falen van de blaasspier, de blaas zich niet meer kan ledigen, maar bij overmatige vulling ( vaak meer dan 1 liter ) a.h.w. gaat “ overlopen “ en toch een kleine hoeveelheid urine ongewild en ongecontroleerd laat ontsnappen. Bij obstructie dient deze te worden opgeheven ( vb. prostaatoperatie ), de andere oorzaken dienen met geneesmiddelen te worden behandeld, soms door zelfsondage.
- Stressincontinentie : wanneer bij druk de sluitspier de urine niet meer kan tegenhouden ( vb. plots rechtopkomen, niezen, springen, joggen, lachen, hoesten, inspanning, … ). Komt bij mannen soms voor na een prostaatoperatie ( meestal voor kanker ), of bij vrouwen naar de menopauze toe of na herhaalde bevallingen door verzwakking van de bekkenbodemspieren. Oefenen en stimuleren van de bekkenbodem-spieren kan hier een oplossing brengen ( kine, Magnetische stoel behandeling, … ) , een versteviging van deze steun door het vaginaal inbrengen van een steunbandje ( TVT-operatie ) of d.m.v. een blaasophangende operatie vormen hier de beste behandeling met langdurig succes. Vnl. voor mannen is er ook nog de mogelijkheid van het implanteren van een kunstmatige sfincter ( een kleine manchette rond het urinekanaal die via een klein pompje in de balzak – of in een schaamlip bij een vrouw - kan worden opgeblazen of afgelaten ).

Voor de diagnose zijn Urodynamische testen, Uroflowmetrie en Echografie aangewezen.
Het hier getoonde stukje staat ongeveer op tweederde van de volgende zéér informatieve tekst:
http://members.lycos.nl/ChrisDHontUrologie/oneminute1.html

__________________________________________________ ____________

Fetisjisme (niet echt met blaasinhoud zelf te maken, maar wel interessant).

Verschijnsel dat een volwassen mens seksueel opgewonden wordt, en eventueel zelfs tot seksuele bevrediging kan komen, bij het bekijken en aanraken van een voorwerp (fetisj).
Gedurende een vrij lange periode (ten minste zes maanden) is er sprake van recidiverende intense seksueel opwindende fantasieën, seksuele drang of gedragingen die het gebruik van niet-levende objecten met zich meebrengen (bijvoorbeeld lingerie).
De fantasieën en seksuele drang of gedragingen veroorzaken in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
Een fetisj (van het Portugese feticio = amulet) is een voorwerp waaraan magische krachten worden toegeschreven. Fetisjen spelen vaak een rol bij travestie en bij sadisme/masochisme.
Fetisjisme wordt als zodanig slechts dan gediagnostiseerd, wanneer het fetisj de belangrijkste bron van seksuele stimulatie is of onmisbaar is voor een bevredigende seksuele respons.
Fetisjistische fantasieën komen vaak voor, maar zij staan niet gelijk aan een stoornis, tenzij zij leiden tot rituelen die zo dwingend en onacceptabel zijn dat zij interfereren met de geslachtsgemeenschap en lijdensdruk veroorzaken bij de betrokkene.
26/05/2003
Bron:
Medica Press www.e-gezondheid.be
http://www.e-gezondheid.be/nederlands/article.asp?idarticle=8444&idrubrique=530

Mijn eigen kijk hierop lees je hier (http://www.knicker-wetting.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2627&postdays=0&postorder=asc&star t=359)

janderi
Mon, 10 Jan 05, 6:06 PM
je hebt er wel je werk van gemaakt. bedankt voor je commentaar
:P :P :P

MissE
Tue, 29 Mar 05, 5:59 PM
Ik heb ook echt geen idee hoeveel er in mijn blaas kan hoor. Nooit gemeten eigenlijk.
Maar ik heb het dan ook nooit tot het uiterste opgehouden, want dat durf ik niet.
Natuurlijk moet ik wel eens heel erg nodig, maar dan ga ik altijd plassen en weet echt wat er gebeurt als ik het dan probeer op te houden.
Ik ga ook echt niet snel met mijn had tussen mijn benen staan, helpt dat echt dan ?
Wel helpt het als ik zit, dan kan ik het langer volhouden, maar ook dat wordt op een gegeven moment erg vervelend. Een paar keer gaan verzitten helpt wel een beetje, maar niet heel erg.
Waar moeten jullie nu altijd heel erg van plassen (of liever pissen) ?
Ik toch wel van koffie denk ik. Vooral 's ochtends.

pee_addicted
Tue, 29 Mar 05, 11:50 PM
Ik heb een keer 3 flesjes bier op (totaal 900ml) dat was naar mijn idee echt het maximum wat mijn blaas aankon. Alleen denk ik niet dat er dan ook 900ml in mijn blaas zat, er zal ook wel wat verdampt zijn ofzo, of ergens anders opgenomen zijn.

Groeten pee addicted

ps. Leuke info heb je gevonden verlegen blaas ;)

MissE
Tue, 5 Apr 05, 1:51 PM
Ik moest net nodig plassen, maar het was nog niet heel erg heftig ofzo.
Het was 300 ml. Dus dat is niet echt veel denk ik.

Liefhebber
Tue, 5 Apr 05, 6:00 PM
Ik heb een keer 3 flesjes bier op (totaal 900ml) dat was naar mijn idee echt het maximum wat mijn blaas aankon. Alleen denk ik niet dat er dan ook 900ml in mijn blaas zat, er zal ook wel wat verdampt zijn ofzo, of ergens anders opgenomen zijn.

Groeten pee addicted

ps. Leuke info heb je gevonden verlegen blaas ;)
Ik weet niet wat je wilt zeggen, maar drie flesjes bier als MAXimum snap ik niet.
Bedoel je 900 cl in je blaas of 900 cl er uit plassen ?
Bedoel je cl of ml ?
Bedoel je bijna 1 liter dus 0,9 l of 0,09 l ?

Bij toeval hebben ze het de laatste tijd over het gebruik van jongeren en hun bier, dan dus over een half kratje bier (12x33 cl) per avond.

Heb jij het over ooit eens een keer 3 x 33 cl of over iets anders?

Liefhebber
Tue, 5 Apr 05, 6:05 PM
Ik moest net nodig plassen, maar het was nog niet heel erg heftig ofzo.
Het was 300 ml. Dus dat is niet echt veel denk ik.
Sorry.
Door jou reactie kwam ik op de reactie er boven.

pee_addicted
Tue, 5 Apr 05, 11:12 PM
Ik weet niet wat je wilt zeggen, maar drie flesjes bier als MAXimum snap ik niet.
Bedoel je 900 cl in je blaas of 900 cl er uit plassen ?
Bedoel je cl of ml ?
Bedoel je bijna 1 liter dus 0,9 l of 0,09 l ?

Bij toeval hebben ze het de laatste tijd over het gebruik van jongeren en hun bier, dan dus over een half kratje bier (12x33 cl) per avond.

Heb jij het over ooit eens een keer 3 x 33 cl of over iets anders?

Hoi liefhebber, ik bedoelde ermee dat ik denk dat mijn maximum blaascapacitiet rond de 0,9L ligt omdat ik toen ik 3 flesjes bier achter elkaar op had zonder naar de wc te zijn geweest echt extreem nodig moest plassen. En dus het idee had dat er geen druppel meer bij kon.

Groeten pee addicted

Dennis
Thu, 7 Apr 05, 5:30 PM
Hoi allemaal,
Bedankt voor de reacties!

Ik heb mijn plas wel al eens opgehouden tot ik druppeltjes begon te lekken. Toen bleek er 660ml in mijn blaas te zitten. Dus ik denk dat dit mijn maximale capaciteit moet zijn. Ben er in ieder geval nog nooit in geslaagd meer op te houden zonder dat ik het in mijn broek doe.

Groeten,
Dennis