PDA

View Full Version : Böcker med olyckor!

Finesse
Fri, 7 Jan 05, 9:58 PM
Hej!

Efter Lillies post om olyckor i filmer så tänkte jag skapa en liknande fast med böcker.

Vet att det varit uppe förut men jag tycker det är bättre med en egen tråd, att leta upp dom gamla "tipsen" någonstans på sidan är svårt!

Så snälla kom med tips, ska bli kul med boktips! Ska själv leta upp alla gamla böcker jag vet och skicka titel och författaren!

Kramar
Finesse

Vanja
Sun, 9 Jan 05, 2:59 AM
Har vært borte lenge nå, men tenkte jeg skulle inn og bidra litt her igjen!

Disse bøkene er på norsk, men husker jeg leste dem mange ganger som liten nettopp fordi det var episoder med våte bukser i dem.

Den ene boken heter Herman, og jeg tror det er Ingvar Ambjørnsen som har skrevet den. Den er om en gutt som mister håret, men ved et tilfelle blir han så redd at han tisser på seg. Det har blitt laget film av boken også, og episoden er med i filmen.

Den andre boken heter Barnehjemmet, og det er en dame som har skrevet den, men jeg husker ikke helt hva hun heter. Tror det er Eli et eller annet. Nikolaysen?? Johansen?? Noe med -sen i alle fall!
Der er det et par episoder hvor noen tisser på seg, og jeg husker at jeg leste den om og om igjen som liten og syntes det var veldig spennende...

Vanja :D

Finesse
Sun, 23 Jan 05, 2:11 PM
Stephen Kings novell-samling: Den förskräckliga apan har en desperation-historia på ett par sidor! Den är kort men bra! Hela historiens är om en kille som är kissnödig i skolan men det finns en tiger inne på toaletten!

Att smyga förbi en yxa heter en bok av Beate Grimsrud(?)
Tror huvudpersonen kissade på sig 2 gånger och sen gång i sängen men bara när hon var liten typ 7-8 år.

Sen läste jag en spökhistoria när jag var ganska liten (det var flera olika historier i boken) och ena historien handlade om en skoltoalett som det fanns spöken på! Så ingen ville gå, eller gick i grupp, men jag har för mig en tjej kissade på sig i klassrummet för hon inte vågade. Kommer inte ihåg va boken/historien eller författaren heter :( men någon kanske vet?

Sen finns det flera tror jag men kommer inte ihåg dom just nu.

Någon annan??

Till Vanja:

Bra tips, jag kollade på biblioteket men dom fanns inte :(

Kram
Finesse

pwatch
Sun, 23 Jan 05, 11:02 PM
Hej, i boken "Populärmusik från Vittula" av Mikael Niemi och även i filmen med samma namn finns en episod där en 15-årig kille åker moppe med sin flickvän. Han får en utskällning av en man i en bil och kissar ner sig framför sin flickvän.

Pwatch

Finesse
Sun, 30 Jan 05, 6:09 PM
p-watch:

Oj, tror faktiskt jag såg den på TV, om det var en gris han blev utskälld av? Var det en lång episod i boken, stog det mycket om den, pratade han och hans tjej om det? Funderar på att kolla om den finns på biblioteket och om den är värd att låna?

Eller så kanske jag kollar i boken snabbt på biblioteket....vet ungefär vilket kapitel/ eller om det var i slutet/början/mitten av boken?

Kram
Finesse

pwatch
Tue, 1 Feb 05, 2:52 AM
Hej Finesse,

Jag minns bara att jag såg just den scenen i Filmkrönikan på TV, så jag vet inte var i boken som det står.

När det gäller desperations-stories kommer jag att tänka på en pjäs av Rebecca Prichard som heter Essex girls ("Ur funktion" på Svenska). Den har spelats i Sverige och utspelas på en skoltoalett. Tre kissnödiga tonårstjejer och två upptagna och trasiga toaletter... Hela första akten är de inne på tjejtoan och en av dem håller på att kissa på sig. Det är naturligtvis inte huvudhandlingen men ganska underhållande tyckte jag när jag såg den.. :)

P-watch

Finesse
Fri, 11 Feb 05, 4:20 PM
pwatch:

Jag lånade boken på biblioteket och började läsa den...tyckte den var riktigt dålig....skummade igenom den sen men hittade inte den scenen! Skummade igenom den igen och såg fortfarande ingen......

Någon som har läst boken och kan säga vilket kapitel just den scenen är i?

Var har den där pjäsen gått? Vilken teater? I stockholm eller?
Spelade hon bra då hehe.... :twisted:

Kram Finesse

pwatch
Sat, 26 Feb 05, 3:54 PM
Finesse:

Pjäsen spelades på Uppsala Stadsteater för några år sedan.
Det var en annorlunda och spännande teaterupplevelse... :wink:

pwatch

Finesse
Thu, 3 Mar 05, 7:01 PM
pwatch:

Alternativa teatrar och föreställningar är oftast bättre en dom större och kända...mer inlevelse och oftast bättre manus.

Kram
Finesse

kb-nisse
Sun, 13 Mar 05, 12:14 AM
"När jag fyllde fem år kissade jag på mig ,för då kunde man göra som man ville. Ingen kunde ju skälla på mig när jag hade födelsdag"
Så ungefär skriver Helga Henschen i sin bok Vägen till Rebella

Hon beskriver också hur hon som liten kissar på sig och torkar underbyxorna i solen på ett svart asfalttak. Det gick visst inget vidare eftersom byxorna blev svarta..

P-O Enqvist skriver någonstans om en handelsresande i Norrland som blir infångad och bunden vid ett träd. Han matas med daggmask och kissar på sig. Jag minns inte vad boken hette. Kanske någon som har läst den...

I teatersammanhang minns jag Pjäsen om Buddy Holly som gick på Göta Lejon i Stockholm för rätt mmånga år sedan. Buddy Holly lånar en studio och spelar hela natten. Att trummisen blir våldsamt kissnödig bryr han sig inte om. Bara en låt till. Killen som spelade trummis spelade skitbra

Nisse

Finesse
Sat, 19 Mar 05, 10:01 AM
Till kb-nisse:

Jag lånade "Vägen till Rebella" på biblioteket och också Kvinna, Konstnär Alltid Rebella" också och 2 raders desperation var allt i den.

För att citera helt rätt: "Den dag jag fyllde fem år stod jag malling högst upp på en snöhög och kissade i byxorna.
Det var min födelsedag och ingen kunde gräla på mig på hela dagen"

Som sagt inte så mycket, men tack för tipset :D

P-O Enqvist orkade jag inte leta upp när jag inte vet vad titeln var......

Ser inte så mycket på teater men kanske dags att börja hehe......kul att se/läsa små sådana saker är det iaf....

Kram Finesse

kb-nisse
Thu, 24 Mar 05, 12:14 PM
Finesse,
det finns faktiskt en rad till i Vägen till Rebella på sidan 13. Nu är det väl bäst att jag citerar rätt den här gången:

" Därupp på baksidan är det ingen som ser oss. Där kan vi leka doktor utan att någon frågar. Och om man kissar på sig så tar man bara av sig byxorna och lägger dem på tork i solen på den varma takpappen.
Men byxorna blev svarta av tjärpappen.
Jag brukade få gräl av Brita när jag kom hem."

Jag tycker det är spännande att en dam på 65 tar upp de avsnitten i sin bok.

Såg att du varit inne på www.wetting.just.nu. En spännande svensk sida som lovar gott

Hälsningar
Nisse

Finesse
Sun, 10 Apr 05, 11:01 AM
Till kb-nisse:

Japp läste den också.
Du pratar med en pedant när det gäller citera och sånt... :roll:

Kram
Finesse

kb-nisse
Sun, 10 Apr 05, 7:26 PM
ok finesse, jag har förstått det, rätt ska vara rätt

Peecock
Wed, 20 Apr 05, 1:45 AM
Hejsan i Sverige!

Jeg så lige indlægget, og tænkte om nogen af jeg kender den amerikanske forfatter Nancy Friday. Hun har skrevet nogle bøger, hvor der også er breve om wetting. Nogle af bøgerne er oversat til dansk, så måske de også findes på svensk.

På amerikansk hedder de:
"My secret garden"
"Men in love"
"Women on top"

Hilsen Peecock, Danmark